![]() |
Petar Smajić, Kompozicija
(Adam i Eva), 1964, drvo
Petar Smajić, Kompozíció (Ádám és Éva), 1964, fa |
(Donji Dolac
kraj Splita,
1910 – Ernestinovo,
1985)
Kao dječak
počeo je rezbariti uporabne drvene predmete (žlice, gusle). 1932. dr. Slaven
Vidović mu priređuje prvu izložbu i postaje njegov mecena. U drvu
je oblikovao, čistim i jasnim oblicima, teme iz svakodnevnog života, biblijske
prizore i simbolične kompozicije. Opus mu se može podijeliti na dalmatinsko i
slavonsko razdoblje (1941. odselio u Slavoniju). Pred drugi svjetski rat, je sudjelovao kao gost na
izložbama grupe Zemlja. Jedan je od osnivača kolonije
kipara naivaca
u Ernestinovu. Samostalno je izlagao u Osijeku, Splitu i Zagrebu.
Kada kažemo
essekeri, onda prvenstveno pomislimo na ljude koji su isključivo živjeli ili
stvarali u manje ili više tipičnom gradskom okruženju Osijeka. Međutim, nekoliko
je primjera uspješnih ljudi koji su živjeli i stvarali u neposrednom gradskom
okružju, tek povremeno zalazili u osječko gradsko tkivo, ali su silinom svoga
životnog stvaralašatva i pozitivne promocije, u taj krug uspjeha uspjeli povući
i sam grad. Jedna od takvih osoba koja nije neposredno stvarala u gradu, ali je
u njemu izlagala, svakako je Petar Smajić, kipar naivac itekako poznat i
cijenjen u svjetskim umjetničkim krugovima.
Petar Smajić
rodio je 25. svibnja 1910. godine u siromašnom selu Dolac Donji, 30-ak
kilometra sjevernije u splitskom zaleđu. Umjesto višekilometarskog svakodnevnog
pješačenja po vrletima Mosora do najbliže škole, dječak Petar Smajić
svakodnevno je u oskudnom okružju imao zadatak čuvati ovce i koze. Krateći
vrijeme, ali i uočavajući zanimljive kombinacije koje u prirodi stvara skromno
raslinje dalmatinskog zaleđa, mali Petar počinje iz drveta izrađivati najprije
predmete svakodnevne uporabe, a potom i različite skulpture ljudi i životinja
svoga kraja.
Nakon što je
osnovao vlastitu obitelj, porasla je i egzistencijalna odgovornost, te je počeo
češće dolaziti u Split s namjerom prodaje svojih uradaka. Tamo ga uočava
splitski kirurg Slaven Vidović, inače sin poznatog glazbenika Emanuela
Vidovića, koji od mladog Smajića naručuje različite skulpture izrađene u
drvetu.
Nakon takvog
dvogodišnjeg druženja s doktorom Vidovićem, odnosno Vidovićeva naručivanja
različitih Smajićevih uradaka – sazrijelo je vrijeme za prvu izložbu. Naime,
prikupivši 40-ak odabranih radova, Slaven Vidović organizira u splitskom Salonu
Galić, izložbu skulptura Petra Smajića i otvara je 24. veljače 1934. godine.
Nedugo zatim, ta se izložba prenosi u Zagreb.
Prvu
Smajićevu izložbu došao je pogledati i veliki Ivan Meštrović. Nakon uvida u
Spajićeve skulpture, Meštrović je mladom Smajiću ponudio da ode s njim na dvije
godine u Italiju, u Rim, studirati umjetnost. Smajić se silno obradovao tom
pozivu, međutim zbog obaveza prema obitelji, zahvaljuje na toj vrijednoj
ponudi.
Do Drugog
svjetskog rata Smajić se teško probija. Rezbari različite predmete uporabne
vrijednosti i suvenire koje prodaje mahom u Splitu. Rat ga primorava da potkraj
1941. godine napusti rodni kraj i da se s obitelji nastani u Slavoniji.
Najprije je živio u selu Palača, da bi 1945. godine kao kolonist, dobio kuću u
Ernestinovu, selu nedaleko Osijeka kojega je napustila većina dotadašnjih
stanovnika – Nijemaca. U to vrijeme
Smajiću je glavna briga – prehrana brojne obitelji. Radi kao nadničar,
tvornički radnik, obavlja stolarske i kolarske poslove, a jedno je vrijeme
radio i kao zadružni brijač.
Predratno
ime i djelo kipara Petra Smajića, potpuno su pali u zaborav sve do 1952.
godine. Naime, dio skulptura iz njegove umjetničke tzv. dalmatinske faze,
izložen je u Zagrebu prilikom otvaranja Seljačke umjetničke galerije. Ta je
izložba izazvala ponovno zanimanje za ovog kipara naivca. Međutim, organizatori
izložbe nisu znali je li Petar Smajić više uopće živ i ako je – gdje se nalazi.
Počela je potraga za njim. Smajić za taj događaj nije ni znao. Godinu dana
poslije, 1953. pronašli su ga, naravno – u Ernestinovu. Od tada Smajić se
intenzivnije vraća kiparstvu i počinje njegova druga umjetnička faza – tzv.
slavonska faza. Ređaju se izložbe u Rijeci 1954., u Zagrebu i Osijeku 1955. u
Dubrovniku. Zagrebačka Galerija primitivne umjetnosti godine 1956. organizira
prvu samostalnu izložbu radova Petra Smajića.
Godine 1958.
prvi puta izlaže u inozemstvu – u jugoslavenskom paviljonu na Svjetskoj izložbi
u Bruxellesu. Potom je uslijedilo i Smajićevo "osvajanje svijeta":
Organiziraju se izložbe njegovih skulptura u Moskvi, Beču, Budimpešti,
Washingtonu, New Yorku, Parizu, Pittsburghu, Bratislavi, Amsterdamu, Bremmenu,
Kaiserslauternu i drugim umjetničkim središtima, a koje mu donose i međunarodno
priznanje.
Pri tome je
zanimljivo za istaknuti kako niti na jednoj od brojnih inozemnih izložbi Smajić
osobni nije prisustvovao. Skroman kakav je bio, na svaki poziv da otputuje
barem na otvorenje nekih od svjetskih izložbi, Smajić bi poziv odbio
objašnjenjem kako jedva govori i materinski jezik pa bi mu bilo neugodno da mu
netko drugi mora tumačiti što mu stranci govore. Svoja putovanja ograničio je
jedino na područje bivše Jugoslavije, a najčešće je posjećivao Sloveniju.
Tako je
1962. godine sudjelovao na sumpoziju skulpture Forma viva u slovenskom mjestu
Kostanjevica. Na tamošnjoj koloniji prvi puta izrađuje skulpturu velikih
dimenzija Majka i dijete. Ona se ubraja u među vrhunska kiparska djela. Rađena
je iz hrastovog trupa dužine tri metra, a i danas stoji pred školskom zgradom u
Kostanjevici.
Već
slijedeće godine općina Osijek odužuje se svom stanovniku koji je ime malog
općinskog naselja, ali i grada Osijeka za samo nekoliko godina pronio gotovo po
cijelom svijetu. Odlukom Skupštine općine Osijek, Petru Smajiću je dodijeljena
nagrada grada Osijeka. Nagrada mu je uručena 1963. godine upravo na današnji
dan, 14. travnja, Dan oslobođenja grada Osijeka.
To je
vrijeme intenzivnog umjetničkog stvaranja Petra Smajića, vrijeme održavanja
mnogih izložbi u zemlju i svijetu. A početkom
1973. godine, nekoliko kipara amatera iz Ernestinova, predvođenih tada već
globalno poznatim Petrom Smajićem, pokreće ideju organiziranja kolonije kipara
naivaca upravo u Ernestinovu. Ideja dobiva
podršku u kulturnom, političkom, ali i gospodarskom okružju Osijeka, te se u
kolovozu 1973. organizira prva kolonija kipara naivaca. Uz povremene
financijske teškoće, ratne nedaće i progonstvo, kolonija je redovito
organizirana svih proteklih 38 godina. Izuzetak je bilo jedino ljeto ratne 1991.
godine.
Sve do svoje
smrti, 19. kolovoza 1985. godine, Petar Smajić je bio siva eminencija Kolonije
i njezin duhovni kotač i pokretač.
Djelo Petra
Smajića i četvrt stoljeća nakon njegove smrti, iznova mnogima predstavlja
izazov. Pišu se i tiskaju monografije, postavljaju izložbe, snimaju različiti
filmski materijali. I ovaj naš essekerski uradak, nadamo se, mali je prinos
održavanju i promoviranju djela Petra Smajića.